loading...
راهنمای دروس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان
admin بازدید : 1889 یکشنبه 10 بهمن 1389 نظرات (2)

 

  كوهستان ها :

 

به شكل فوق نگاه كنيد. اين يك نقشه جهان نماست كه ويژه گي هاي طبيعي كره زمين را نشان مي دهد. در راهنماي اين نقشه دقت كنيد. در اين نقشه در روي خشكي ها كدام رنگ بيشتر ديده مي شود؟ نام رشته كوههاي مرتفعي را كه در روي اين نقشه نوشته شده است. بخوانيد.
راستي آيا هيچ گاه از خود پرسيده ايد که کوه هاي زيبا و سر به فلک کشيده چگونه به وجود آمده اند؟ چرا بعضي از آنها بسيار بلندند در حالي که برخي ديگر ارتفاع کمتري دارند؟ آيا همه کوه ها در يک زمان به وجود آمده اند.
 

 

  سؤالات درس 4 :
1 – ناهمواريها را تعريف كنيد.

به همه پستي ها و بلنديهايي كه در سطح زمين ديده مي شوند ناهمواري مي گويند.  

 

  2 – وظيفه پيكر شناسان زمين چيست؟

مطالعه ناهمواريها ، يعني چگونگي پيدايش آنها و تحولاتي كه از گذشته تاكنون داشته اند و شكلي كه در آينده پيدا مي كنند برعهده پيكر شناسان زمين است. پيكرشناسان زمين، ناهمواريها را دسته بندي كرده و عوامل پيدايش هر يك را مشخص مي كنند و مورد مطالعه قرار مي دهند، انان هم چنين به تغيير ناهمواريها توجه مي كنند و با شناسايي تحولات ناهمواريها، آينده آنها را پيش بيني مي كنند.  

 

  3 – مطالعه ناهمواريها چه فايده اي دارد؟

مطالعه ي ناهمواريها به ما كمك مي كند تا محيط طبيعي زندگي خود را بهتر بشناسسيم و از آن بهتر و عاقلانه تر بهره ببريم.  

 

  درس پنجم :‌ناهمواريها چگونه تغيير مي کنند ؟

 

تغيير شكل ناهمواريها :‌الف – كوهستان ها :
در نواحي كوهستان ها ، عواملي چون يخچال ها، باد ، باران، آب هاي جاري و تغييرات دما چهره ي كوهستان را تغيير مي دهند. مواد حاصل از تخريب كوهستان ها ، به شكل تخته سنگ ها، قطعه سنگ ها، قطعه سنگ ها، پاره سنگ ها، دانه هاي شن و ماسه به حركت در مي آيند. اين مواد به وسيله آب ، باد يا فروريختن از بالا به پايين دامنه ها منتقل مي شوند و در نقاط ديگري برجاي مي مانند.
ب : سواحل : در نواحي ساحلي . ناهمواريها با سرعت بيشتري تغيير شكل مي دهند. در بسياري از اين نواحي، ميزان بارندگي بيشتر از نواحي دور از درياست. باران و آب هاي ناشي از آن شكل ناهمواريهاي ساحلي را تغيير مي دهد.
هم چنين امواج دريا به ساحل برخورد كرده و ناهمواريهاي ساحلي را تخريب مي كنند و مواد آن را با خود به دريا مي برند. باد نيز در ساحل ، ماسه ها را جا به جا مي كند و شكل ناهمواريهاي ساحلي را تغيير مي دهد.
در نواحي ساحلي ، طوفان هاي دريايي بسيار شديد رخ مي دهد كه ممكن است طي چند ساعت ، ناهمواريها را فرسوده كند و چهره جديدي به ساحل بدهد.
پ – در بيابان ها :
در بيابان ها ، تفاوت دما سبب وزش بادهاي نسبتاً شديد مي شود. اين بادها، شن و ماسه هاي بيابان را جابه جا مي كنند و آن ها را به صخره ها و سنگ ها مي كوبند و هم چون سمباده ، سنگ ها و صخره ها را صيقل مي دهند. باد ماسه هاي بيابان را به شكل انواع تپه هاي ماسه اي در جايي انباشته مي كند و پيوسته با وزش خود، شكل تازه اي به آنها مي دهد. هم چنين تفاوت دماي شب و روز در نواحي بياباني زياد است. در بيابان ها، در طول شب به علت كمبود ابر در آسمان گرماي زمين به سرعت به آسمان منتقل شده و هوا سرد مي شود اما در طول روز خورشيد به بيابان مي تابد و آن را بسيار گرم مي كند. اين گرمي و سردي هوا در نواحي بياباني پيوسته ادامه دارد و سبب تخريب سنگ ها بر اثر انبساط و انقباض مي شود.
 

 

  آيا انسان هم مي تواند ناهمواريها را تغيير دهد؟

 

انسان با استفاده از ماشين آلات سنگين راه سازي و ساختماني و بهره گيري از مواد منفجره، ناهمواريها از بين مي برد و ناهمواريهاي تازه اي مي سازد.
تغييردادن ناهمواريها توسط انسان با هدف بهره برداري از منابع سطحي يا زيرزميني انجام مي شود، استخراج زغال سنگ ، نفت ، نمك و سنگ هاي معدني ارزشمند (سنگ آهن، مس و مانند آن ها) سبب تغيير شكل ظاهري زمين مي شود. احداث تونل و جاده در نواحي پست و بلند نيز نيازمند تخريب نواحي مرتفع و پركردن نواحي پست است. انسان براي احداث شهرها هم بايد زمين ها را هموار كند واين امر، از راه تغيير شكل ناهمواريها ميسر مي شود. بطور كلي ، انسان با نيروي انديشه ي خود و با استفاده از ابزارهاي گوناگون، سطح زمين را در دراز مدت و كوتاه مدت تغيير مي دهد.
تغيير دادن مسير رودها، ايجاد نهرهاي جديد، احداث سد بر روي رودها، ساختن ديوارهاي ساحلي براي مقابله با امواج دريا و حتي ساختن جزاير يا از يغ بردن آن ها از جمله ي ديگراقدامات انسان است كه باعث تغييراتي در شكل ظاهري زمين مي شود.
 

 

  سوالات درس 5
1 – تغيير شكل ناهمواريها در كوهستان تحت تأثير چه عواملي ايجاد مي شود؟

در نواحي كوهستاني، عواملي چون يخچال ها، باد، باران، آب هاي جاري و تغييرات دما چهره ي كوهستان ها را تغيير مي دهند.  

 

  2 – تغيير شكل ناهمواريها در نواحي ساحلي بيشتر است يا نواحي دور از دريا؟چرا؟

در نواحي ساحلي – زيرا در بسياري از اين نواحي، ميزان بارندگي بيشتر از نواحي دور از درياست. باران آب هاي ناشي از آن، شكل ناهمواريهاي ساحلي را تغيير مي دهد . همچنين امواج دريا به ساحل برخورد مي كنند و ناهمواريهاي ساحلي را تخريب كرده و مواد آن را با خود به دريا مي برند. باد نيز در ساحل ماسه ها را جابه جا مي كند و شكل ناهمواريهاي ساحلي را تغيير مي دهد. در نواحي ساحلي طوفان هاي دريايي بسيار قوي رخ مي دهد كه ممكن است طي چند ساعت ناهمواريها را فرسوده كند و چهره جديدي به ساحل بدهد.  

 

  3 – هدف انسان از تغيير دادن ناهمواريها چيست؟

بهره برداري از منابع سطحي يا زير زميني  

 

  درس ششم – چين خوردگيها چند نوع اند؟

 

رودها مواد تشكيل دهنده سطح زمين را تخريب مي كنند و آن ها را با خود حمل كرده و در نهايت به درياها و اقيانوس ها مي برند. اين مواد كه به آنها رسوب مي گويند. در دريا ته نشين مي شوند. به اين عمل رسوب گذاري گفته مي شود. در عمل تخريب ناهمواريهاي سطح زمين «حمل مواد حاصل از آن» و در بر جاي گذاشتن آنها در مناطق ديگر فرسايش نام دارد. البته فرسايش تنها توسط آب انجام نمي شود و عواملي چون باد، امواج دريا و يخچال ها فرسايش ايجاد مي كند و چهره زمين را تغيير مي دهند. بر اثر برجاي ماندن مواد رسوبي در درياها ، لايه هاي رسوبي طي ميليون ها سال بر روي يكديگر انباشته مي شوند. ممكن است حركات زمين بعدها، آرام آرام لايه هاي رسوبي را خميده كند و به طرف بالا حركت دهد. بعد از گذشت مدت زماني بسيار زياد، لايه هاي رسوبي خمير شده از درياها سردر مي آورند و به شكل چين خوردگيها در سطح زمين ظاهر مي شوند چين خوردگي هاي هيماليا ، زاگرس و البرز به همين ترتيب بوجود آمده اند. فشاري كه به لايه هاي رسوبي وارد مي شود ممكن است از جهات مختلفي باشد.
به خميدگي يا چين خوردگي به سمت بالا تاقديس و به خميدگي يا چين خوردگي به سمت پائين ناوديس مي گويند.
اگر از پهلو به چين خوردگيها نگاه كنيم، آن ها را مانند شكل 8 مي بينيم ، چين خوردگي ها همواره به شكل اوليه خود نمي مانند. باران و برف، باد ، يخ و تغيير دما (شكل 8 ص 31) سبب تخريب آنها مي شود مواد حاصل از تخريب چين خوردگيها (كوه ها ) به درياها و اقيانوس ها حمل و در آن جا ته نشين مي شوند و اين چرخه ، ادامه پيدا مي كند اما نه در مدتي كوتاه ، بلكه طي ميليون ها سال ، شناسايي شكل اوليه ي چين خوردگي دشوار است.
 

 

 

  سؤالات درس 6 :
1 – رسوب گذاري را تعريف كنيد؟

رودها مواد تشكيل دهنده ي سطح زمين را تخريب مي كنند و آنها را با خود حمل كرده و در نهايت به درياها و اقيانوس ها مي برند به اين مواد كه به آنها رسوب مي گويند، در ته دريا ته نشين مي شوند به اين عمل رسوب گذاري گفته مي شود.  

 

  2 – فرسايش را تعريف كنيد.

عمل تخريب ناهمواريهاي سطح زمين، حمل مواد حاصل از آن و بر جاي گذاشتن آنها در مناطق ديگر فرسايش نام دارد.  

 

  3 - «تاقديس» و «ناوديس» را تعريف كنيد؟

به خميدگي يا چين خوردگي به سمت بالا تاقديس و به خميدگي يا چين خوردگي به سمت پايين ناوديس مي گويند.
4 – چين خوردگي مايل و چين خوردگي خوابيده را تعريف كنيد؟
اگر فشار نيروهاي دروني زمين قوي باشد يا اگر طبقات رسوبي نرمي كمتري داشته باشند چين ها در جهتي كه به آنها فشار وارد مي شود خميدگي پيدا مي كنند اينها را چين هاي مايل مي گويند ومحور اين چين ها عمودي نيست بلكه خميدگي نام دارد.
هنگامي كه فشاردروني زمين بسياز قوي باشد يا وقتي كه چين ها به مانع برخورد كنند بر روي هم قرار مي گيرند حتي مي شكنند، اينها را چين هاي خوابيده مي نامند.
5 – گسل چيست؟
گاهي به دليل حركت عمودي، و فشار داخلي بر رسوبات سخت ، شكستگي ايجاد مي شود. در طبيعت به اين نوع شكستگي ها كه با اختلاف ارتفاع لايه هاي رسوبي همراه است گسل مي گويند.
 

 

درس هفتم : كوهستان هاچگونه به وجود آمده اند؟
درس هشتم : آيا آتش فشان ها ناهمواريهاي جديد ايجاد مي كنند؟

 

چين خوردگي : بعضي از كوهستان ها از چين خوردگي لايه هاي رسوبي انباشته شده در بستر درياها بوجود مي آيند. كوههاي زاگرس و البرز در كشور ما به اين ترتيب ايجاد شده اند.
آتش فشان: برخي از كوهها به علت بيرون ريختن مواد مذاب درون زمين (ماگما) ايجاد شده اند. اين مواد از طريق درزها و شكاف هايي كه در پوسته ي زمين وجود دارد، خود را به روي زمين مي رسانند. كوه دماوند در رشته كوه البرز به اين ترتيب بوجود آمده است.
شكست در زمين : گفتيم كه گاهي قطعاتي از پوسته زمين دچار شكستگي هاي بزرگ و كوچكي مي شود كه به آن ها گسل مي گويند. بالا آمدن بخشي از زمين در امتداد اين گسل ها سبب پيدايش كوه مي شود. بعضي از كوه هاي شرق آفريقا اينگونه ايجاد شده اند.
بالا آمدن مواد مذاب : مواد مذاب (ماگما) همواره به سطح زمين نمي رسند بعضي از آنها به زير لايه هاي زمين نفوذ مي كنند و لايه ها را بالا مي آورند. بعدها ممكن است لايه هاي رسوبي بر اثر فرسايش از بين بروند و مواد سخت بصورت يك كوه ظاهر شوند. شير كوه در يزد و الوند در همدان اين گونه ايجاد شده اند.
البته هيچ يك از كوهستان ها همواره به شكل اوليه باقي نمي مانند و فرسايش به آن ها چهره ي جديدي مي دهد.

 

  آيا پوسته ي زمين حركت مي كند؟

به قسمت خارجي زمين پوسته مي گويند. پوسته ي زمين در روي خشكي ها، پوشيده از خاك و سنگ است. اين پوسته يكپارچه و كاملاً به هم پيوسته نيست. و از چندين قطعه يا صفحه ساخته شده است.
صفحات پوسته زمين همواره ثابت نيستند و حركت مي كنند. تشت آبي را در نظر بگيريد كه چند قطعه چوب به اشكال نامنظم بر سطح آب افتاده باشد. با حركت آب قطعه چوب ها به حركت در مي آيند. به هم مي خورند و يا از هم دور مي شوند. صفحات پوسته ي زمين هم مانند قطعه چوب ها بر روي مواد مذاب درون زمين شناورند و با سرعت چند سانتي متر در سال حركت مي كنند. در جايي كه صفحات به هم برخورد مي كنند رشته كوه هايي بوجود مي آيند. كوه هاي زاگرس بر اثر نزديك شدن صفحات پوسته زمين ايجاد شده اند. هم چنين در جاهايي كه دو صفحه از هم دور مي شوند، مواد مذاب از درون زمين بالا مي آيند و رشته كوه هايي را در بستر اقيانوس ها ايجاد مي كنند.
 

 

  سؤالات بخش 7 :
1 – كدام كوههاي كشور ما بر اثر چين خوردن لايه هاي رسوبي انباشته شده در بستر دريا بوجود آمده اند؟

زاگرس – البرز  

 

  2 – كدام كوه كشورمان به علت بيرون ريختن مواد مذاب ايجاد شده است؟

البرز  

 

  3 – علت پيدايش شيركوه و الوند كدام است ؟

بالا زدگي ، يعني مواد مذاب همواره به سطح زمين نمي رسند و برخي از آنها به زير لايه هاي زمين نفوذ مي كنند و لايه ها را بالا مي آورند.  

 

  4 – پوسته چيست؟

به قسمت خارجي زمين پوسته مي گويند.  

 

  5 – رشته كوه هاي زير چگونه بوجود آمده اند؟ برچسب ها گام به گام , کتاب درسی ,

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علی در تاریخ 1392/02/31 و 21:21 دقیقه ارسال شده است

خیلی بدرد نخور بود می تونستی کامل ترش کنی بهتر می شد

شکلک

این نظر توسط زهرا در تاریخ 1390/11/04 و 11:44 دقیقه ارسال شده است

چرا تا بخش 7 بیشتر نداره؟ شکلک



کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام خوش آمدید. شما می توانید یکی از نویسندگان ما باشید.درصورت تمایل برای فعالیت در وبلاگ با ایمیل مدیرcmorq.cmorq@gmail.comو یا از طریق شماره تماس 09113540061 به مدیر وبلاگ اطلاع دهید. مدیر وبلاگ راهنمای دروس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان:رضا بابانژاد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب کدام مقطع تحصیلی را بیشتر قرار دهم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 168
  • کل نظرات : 394
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 198
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 94
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,428
  • بازدید ماه : 2,280
  • بازدید سال : 31,889
  • بازدید کلی : 1,031,170